PCA, Jälkisertifiointi

PCA, Jälkisertifiointi

Meillä on liki sadan eri veneen kokemus jälkisertifioinneista. Tunnemme yleisimmät venemallit ja prosessin. Ota yhteyttä niin keskustellaan teidän projektista lisää.

Moottori

Tärkein asia tuontiveneen osalta ennen sen hankkimista on selvittää täyttääkö sen moottori sille asetetut päästövaatimukset. Tämä ei koske moottoreita, jotka ovat asetettu tai ovat olleet EU-alueella ennen päivämäärää 1.1.2006.

Selvitämme tapauskohtaisesti jokaisen veneen moottorin mahdolliset hyväksynnät ennen veneen hankintapäätöstä. Vuosimallin 2003 ja sitä uudemmat koneet täyttävät yleensä päästövaatimukset ja ovat CARB tai CE-merkittyjä. Joistakin vanhemmista koneista löytyy myös SAV/BSO päästöhyväksyttyjä moottoreita, mutta nämä tulee tarkistaa aina moottorikohtaisesti ja moottorista tulee löytyä kyltti, jonka mukaan kone on päästömitattu (“SAV,BSO”, “CARB”, CE”).

Jos vene on asetettu / ollut EU:n alueella ennen 1.1.2006, päästövaatimukset eivät koske moottoria.

Prosessi

Käymme dokumentoimassa veneen ja sen asennukset maahantuojan/omistajan luona tai vaihtoehtoisesti omistaja voi tuoda veneen Turkuun tarkastusta varten. Vastoin yleistä uskomusta CE-hyväksymätön vene ei jää tullin alueelle vaan tulli myöntää veneelle määräaikaisen siirtoluvan osoitteeseen, joka on sovittu asiakkaan ja tullin välillä mikäli veneellä on edellytykset sertifioinnin saamiseksi. Jos tulli ei ole valmis luovuttamaan venettä, voimme käydä myös tullin alueella tarkastamassa veneen.
Veneellä käynnin aikana ja sen jälkeen ilmoitamme asiakkaalle mahdolliset muutostyöt/lisäasennukset veneelle. Asiakkaan suoritettua mahdolliset muutostyöt hänen toimittaa dokumentit meille näistä kohteista. Emme vaadi uusintakäyntiä veneelle. Koko CE-hyväksyntä prosessi kestää tyypillisesti veneellä käynnistä 1-3 vk + mahdolliset muutostyöt.

Muutostyöt

Veneen mallin ja vuosimallin perusteella annamme sitovan tarjouksen veneen CE-sertifiointi työstä. Myös mahdolliset muutostyöt ovat tiedossa suurimmassa osassa yleisimmistä venemalleista jo etukäteen.

Tyypillisimmät lisäasennukset / muutostyöt:

-kiinteä sammutin tai sammutusaukko moottoritilaan (sisäkoneet)

-huomio/varoitustarrat (kuuluu palveluumme)

-pilssiletkun tms. runkopoiston korotus tai takaiskuventtiilin asennus/, jos jokin vuotoaukko liian matalalla.

Palvelun sisältö

CE-hyväksyntä palvelupakettimme sisältää CE-kilven, uuden runkonumeron(CIN-koodit) ja omistajan käsikirjat (suomi ja ruotsi) (yht. 25-50 sivua riippuen veneestä), huomio/varoitustarrat/kyltit sekä vaatimustenmukaisuudenvakuutuksen.

Toimitamme kaikki Tullin ja Trafin vaatimat asiakirjat veneen maahantuontia ja CE-hyväksyntää varten.

Ammattiveneiden muuttaminen huviveneeksi

Teemme myös ammattikäytössä olleiden veneiden jälkisertifioinnit huviveneiksi. Aiemmin ammattikäytössä olleita aluksia otetaan yhä enemmän käyttöön huviveneinä valtion, kuntien, yhteisöjen ja yritysten myydessä pois käytettyä ja vanhentunutta kalustoaan.

Toimintamenettely on lähes vastaava, kuin maahantuotavien veneiden osalta.

OTA YHTEYTTÄ